Ha az autó lelke a motor, akkor a különféle villamos fogyasztóké az akkumulátor. A villamos fogyasztókból pedig akad jó pár a gépkocsiban – az inkább csak luxusnak számító ülésfűtéstől a motor elektronikájáig, az akkumulátor számtalan alkatrészt és tartozékot lát el árammal.
Ezek a fogyasztók azonban nem ugyanannyi energiát „zabálnak”, akad köztük olyan, aminek a működtetéséhez rengeteg áram kell, mások kevesebbel is beérik, amivel talán nem árt tisztában lenni, hogy eldönthessük, érdemes-e bekapcsolni az adott fogyasztót, ha az akkumulátor teljesítménye már nem 100%-os.
A legnagyobb elektromos fogyasztók az autóban
Az autó legnagyobb elektromos fogyasztói a világítás és a motorelektronika, de az ablakfűtés és a klíma sem maradnak el nagyon tőlük. Ha valaki nincs meg zene – pontosabban dübörgő, hangos „zene” – nélkül, akkor nem árt, ha tudja, hogy egy négycsatornás erősítős hifi igencsak megterheli az aksit – több mint 300 Wattot is képes fogyasztani.
A nagyobb fogyasztóktól jóval elmaradnak az olyan tartozékok, mint az elektromos ablakemelő vagy egy sima rádió, de sok kicsi sokra megy, vagyis ha valaki mindent bekapcsol egyszerre, akkor az az akkumulátor energiáját könnyen leszívhatja, ami különösen a téli időszakban igaz.
A motorvezérlő elektronika
A motorvezérlő elektronika több alkotórészből áll, így a szenzorokból, magából a motorvezérlő egységből – Engine Control Unit –, ami tulajdonképpen az egész rendszer központi része, és a különféle érzékelők adatainak feldolgozását végzi.
És hogy milyen információkra kell itt gondolni? Például a légmennyiségmérő által szolgáltatott adatokra, a fojtószelep helyzetére, a szívócső-nyomásra, vagy épp a fordulatszámra. Ezeknek az adatokban a birtokában azután az ECU „eldönti”, hogy mit is kell az autónak csinálnia, azaz a szükséges jeleket továbbküldi a megfelelő helyre.
Világítás
Hogy a közlekedés a lehető legbiztonságosabb legyen, ahhoz a világítás éppúgy hozzátartozik, mint az évszaknak megfelelően választott gumik.
A „látni és látszani” elve azonban csak úgy érvényesül, ha mindig a látási viszonyoknak megfelelő világítást használjuk, és olyan apróságokra is érdemes odafigyelni, hogy mennyire koszos a lámpatest, az ugyanis nagy mértékben befolyásolhatja a fény erősségét.
Az autón található világító berendezések több célt is szolgálhatnak. Segíthetik a kocsi haladását, mint ahogy a fényszórók és a ködlámpák, illetve tájékoztathatnak róla, hogy mi a sofőr szándéka. Erre az utóbbira jó példa az irányjelző, a féklámpa, valamint a tolatást jelző lámpa is.
Abba most nem megyünk bele, hogy milyen fényszórótípusok léteznek, vagy jobb-e LED izzót használni, mint hagyományosat, a lényeg, hogy a világítás elég sok energiát fogyaszt, különösen, ha azt nézzük, hogy mennyi és hányféle található az autóban belőle.
Klíma
A szegény emberé a menetszél, mindenki más pedig klímát használ. De viccet félretéve, ma már az egyik legfőbb kényelmi funkció egy gépkocsiban a klíma, amivel minden évszakban kellemes hőmérsékletet varázsolhatunk a jármű belsejében.
Azonban nem csak a kényelem miatt fontos, hogy se túl hideg, se túl meleg ne legyen az autóban. A hőmérséklet ugyanis nagyban befolyásolja, hogy a sofőr mennyire tud koncentrálni, vagy mennyire gyorsan képes reagálni egy esetleges vészhelyzetben.
A hőség még akkor is megviseli az emberi szervezetet, ha nem kell a vezetésre és a forgalomra összpontosítania, hát még akkor, ha a kormány mögött ül, vagyis a klíma biztonsági szempontból is egy hasznos felszereltség.
Az autóklíma hat nagyobb elemből áll, ezek a kompresszor, a kondenzátor, a szűrő, a párologtató, az expanziós szelep, valamint a levegőbefúvó. A működési elvének a lényege, hogy a kompresszor összesűríti a gáz halmazállapotú hűtőközeget, ami így felmelegszik, majd a kondenzátorban lecsapódik, az expanziós szelepen áthaladva pedig ismét gáz halmazállapotúvá válik, miközben le is hűl, és lehűti az utastérbe juttatott levegőt is.
Az üzemanyag szivattyú
Az üzemanyag-szivattyú feladata, hogy a motorba mindig annyi üzemanyag jusson, amennyi éppen kell. Ezért egy kis elektromos relé felel, aminek a meghibásodása nagy károkat tud okozni, ugyanis abban az esetben, ha a benzinpumpa kevesebb üzemanyagot küld a motorba, az kihat a teljesítményre, pontosabban rontja azt.
Ha akár a relé, akár az üzemanyag szivattyú elromlik, akkor nem lehet őket javítani – az egyedüli megoldás a csere, ami nem különösebben bonyolult művelet, akár még otthon is könnyedén elvégezhető.
Ablaktörlő
Ha esik, akkor szinte lehetetlenség kilátni a szélvédőn, ami nagyban növeli a balesetek kockázatát. Hogy ezt a legminimálisabbra csökkenthessük, csak annyit kell tenni, hogy bekapcsoljuk az ablaktörlőt, ami szabad kilátást biztosít a sofőr számára. Ezenkívül a szélvédőre kerülő szennyeződések eltávolítása is az ablaktörlő feladata, amihez ablaktörlő-folyadék használata javasolt.
Az ablaktörlőt egy kis elektromos motor mozgatja, amihez szintén tartozik egy relé. Ennek az a feladata, hogy elindítsa, illetve megállítsa a lapátokat, amikor arra szükség van. Az ablaktörlő rendszere tulajdonképpen a forgó mozgást alakítja át vertikálissá – azaz a szélvédőn jobbra-balra történő mozgássá.
Az ablaktörlő-rendszer részei a lapát, a kar, valamint az adapter, ha a lapát és a kar nem kompatibilisek egymással, továbbá a fúvóka, a motor, az ablaktörlő-kapcsoló, és az intervallumkapcsoló.
ABS
A blokkolásgátlóban is található egy elektromos alkatrész, mégpedig az ABS vezérlő. Ez egy olyan elektronikai eszköz, ami a kerekekből érkező jelek alapján képes arra, hogy szabályozza a fékerőt.
Ez úgy történik, hogy mind a négy keréknél található egy-egy jeladó, ami rögtön érzékeli, ha a kerekek a fékezés hatására leblokkolnak, ha pedig ez bekövetkezik, akkor megszakítja a fékezést. Az ABS elsődleges szerepe, hogy az autó fékezés közben is irányítható legyen, ne csússzon meg, és végig egyenesben maradjon.
Elektromos ablakemelő
Ma az új modellekben már nem kell egy kar segítségével le- és feltekerni az autóban az ablakot, ugyanis az is automatikusan, egy gomb megnyomásával történik.
Ehhez, persze, szükség van egy motorra, ami szintén fogyaszt energiát, azaz tovább növeli az elektromos fogyasztók számát a gépkocsiban.
További elektromos fogyasztók
A fontosabb elektromos fogyasztók után érintőlegesen érdemes átfutni, hogy milyen, kisebb fogyasztású alkatrészek és tartozékok találhatóak még egy gépkocsiban.
Az ablaktörlőről már írtunk, de érdemes még kitérni ezzel kapcsolatban az olyan extrákra is, mint az ablakmosó-folyadék és a fúvóka fűtése. Ezekre nyilvánvalóan csak télen lesz szükség, de olyankor jó hasznát vehetik az autósok, ha be kellene kapcsolni az ablaktörlőt a kinti mínuszokban.
Az ülésfűtés szintén egy olyan extra, ami nélkül meg lehet lenni, főleg, ha amúgy is van az autóban klíma, de aki nem szeret a hideg székben ülni, az bátran rendelje meg ezt a funkciót is. És akinek még ez sem lenne elég, annak ott az elektromos ülésállító és a masszázs – ezekkel már tényleg kész élvezet az autózás.