BLOG

Motorolaj

A csereperiódus nem ellenség! Mit és mikor kell cserélnem az autóknál?

December 15, 20226 min read

Bevezető:

Volt egy nagyon kedves autószerelő ismerősünk még a 90-es évek végén, aki ha épp nem az öreg Fordunkon dolgozott, akkor a három kutyájával foglalkozott otthon. Ő mindig elmondta:

- Fiam, autót is úgy veszel, ahogy egy dolgos házőrző kutyát! Felelősséget vállalsz érte, és nem csak ráparancsolsz, hogy őrizze a házat! Eteted, itatod, orvoshoz viszed, és azért áldozol rá, hogy sokáig meghálálja a bizalmadat.

Mi csak mosolyogtunk a furcsa, hétköznapink épp nem mondható párhuzamon, de a mögöttes igazságot sosem feledtük.

Egy autó megvásárlásával sajnos nem érnek véget a kiadások, de erre mindig úgy kell tekintenünk, mint egy befektetésre. Egy hosszú távú befektetésre, amely úgy hálálja meg magát, hogy sokáig használhatjuk a minket kiszolgáló, kényelmes közlekedést biztosító gépjárművet.

8 Reasons

Alapvető dolgok

Mielőtt rátérnénk a legfontosabb rendszeresen elvégzendő teendőkre és a bizonyos futás után kicserélendő alkatrészek listájára, érdemes pár mondatot szólni azokról az alapvető dolgokról, amikre szükségünk van egy autó kapcsán.

A biztosítás is ezek közé tartozik, és bár kötelező nélkül elviekben egy métert se tudunk menni, azért hallottunk már cifra híreket ezt megcáfolva. Nem előírás, viszont erősen javallott a CASCO, ami akkor segíti az autóst, ha olyan káresemény történik, amit a kötelező biztosítás nem fedez. Nem baj, ha ilyenkor van még egy védőháló alattunk.

Legalább ennyire alapvető dolognak tartjuk azt is, hogy az autósok felkészüljenek az adott évszakra. A téli vagy nyári gumi alkalmazása az adott évszakban megkerülhetetlen, de ne felejtsük el az autó hidegre vagy melegre történő felkészítését sem.

A gumik esetében az átlaghőmérséklet 7 fok alá történő süllyedését tartják lélektani határnak, de mivel ezt kevesen nézik, az autósok általában a józan észre hagyják azt, hogy mikor ejtik meg a cserét. Ha ez nem december 21-e vagy június közepe, akkor nincs nagy baj, de azért érdemes az abroncsok, a téliesítés és a fagyálló használata miatt is nézni,mikortól jönnek a cudar idők.

A téliesítés és a tavaszi felkészítés is lényegében azt jelenti, hogy átvizsgáltatjuk az autó állapotát, és kiderítjük, azt hogy viselte meg a legutóbbi évszak. Felmérjük a sérüléseket, alaposan letisztítjuk kívülről-belülről, ellenőriztetjük a futóművet és a fékeket, rákukkantunk a motortérre és az elektromos berendezésekre, valamint a klímát se felejtjük ki.

Ha lelkiismeretesek vagyunk és gondoskodunk az autónkról, akkor az hálás lesz a törődésért. Viszont a feladatunk még nem ért véget, hiszen vannak az úgynevezett csereperiódusok, amiket okkal találtak ki, és nem a mi bosszantásunkra.

Ezeket be kell tartani; ebben szeretnénk most segíteni.

Nézzük hát a lényeget.

Olajcsere

Megvan az a videó, amit egy - feltehetően német vagy amerikai - benzinkútnál rögzítettek, és ahol azt látjuk, hogy a szőke nő szép lassan kinyitja a flakont, majd a felpattintott motortérbe önti annak tartalmát? Körülbelül ennyire nem használ az, ha minden másról gondoskodunk,de kihagyjuk az autók számára oly fontos olajcserét.

Sok autós hajlamos elfelejteni, mert azt gondolja, hogy ha már rendszeresen ellenőrzi az olajszintet és utántölti az elfogyasztott mennyiséget, akkor nagy baj nem lehet.

Rossz hírünk van: de, elég nagy baj lehet ebből a hozzáállásból, anélkül ugyanis komoly károkat szenvedhet a motor. Valószínűleg sokan látták azt a Facebook-fotót, amin egy BMW E34-es, olajsárral beborított motorja látható. A dolog ráadásul a legkevésbé a gusztustalansága miatt aggasztó, hanem az egyéb következmények okán.

A vezess.hu oldalon volt egy is szépen összeszedett cikk ezzel kapcsolatban, ahol leírták, hogy a vélemények megoszlanak a gyakorisággal kapcsolatban, viszont senki nem cáfolja azt, hogy a csere milyen fontos.

Csak épp a kérdés ez: minden 10 ezer vagy 30 ezer futott kilométer után érdemes megejteni a motor kenését biztosító olajt?

A szerző sokakat megszólaltat a témában, és a legtöbben azért ajánlják az európai autók kapcsán a 10 ezres futásból vagy 1-2 éves használatból fakadó határ betartását.

Persze, a motor bírja az 1-2 év vagy 30 ezres ciklust is, de ahogy az egyik véleményvezért is mondja: „Nincs az az olaj, amit 10 ezer után nem kell cserélni!”, vagyis a szakemberek erősen ajánlják a rendszeres cserét.

Ugyanez az elv vonatkozik az olajszűrőre is.

A rugalmas csereperiódusú autókkal kapcsolatos paraméterek pedig annyira bonyolultak, hogy annak követését nem javasoljuk hétköznapi embereknek. Sok tulajdonos ugyanis azt gondolja, a számolgatásra neki nincs ideje.

A japán vagy dél-koreai gyártók viszont 15 ezres ciklust szabnak, legyen szó dízeles vagy benzines kocsiról.

Ékszíj

Autósként két szíj cseréjére kell ügyelnünk: az ékszíj és a vezérműszíj; szerencsére azért egyik sem veri súlyos költségekbe az autó tulajdonosát. Az már igen, ha véletlenül elfeledkezünk róla...

Az ékszíjnak az a feladata, hogy meghajtsa a szükséges berendezéseket; ez régen az áramfejlesztő vagy épp a hűtőventilátor volt, a mai modern kocsiknál viszont a szervokormány hidraulikus szivattyújától kezdve a klíma kompresszorán át a generátorokig sokkal több minden benne lehet a körben.

Cseréje, ahogy azt ebben a cikkben is írják, rendkívül fontos, hiszen az alkatrész kiemelt szerepet játszik a motor működésében, és ha elszakad, akkor károkat is okozhat, extrémebb esetben például a járó motorban.

Az ékszíj feszítőgörgőjének cseréjét nehéz konkrét futáshoz kötni (a 10 ezer kilométert ebben az esetben is betarthatjuk), viszont mindig meg kell vizsgálni, hogy az nincs-e elöregedve. Amikor az ékszíj széle repedezett és foszlik, akkor ne spóroljunk ezen, gondoskodjunk a váltásról.

Vezérműszíj

Amíg egy Skoda Octaviában 90 ezer, addig egy Renault Clio esetében 120 ezer a vezérműszíj csereperiódusa. Sőt, egy Ford Focusnál a gyári ajánlás 160 ezer kilométer is lehet.

Ez is jól mutatja, hogy nem is az általános vélekedés a lényeg, hanem a gyártó által előírt szabály, amikre érdemes odafigyelni, és amiket célszerű betartani.

A vezérműszíj feladata, hogy összekösse a főtengelyt a vezérműtengellyel, és hogy bizonyos alkatrészeket meghajtson. Ha elmulasztjuk a cserét, akkor annak súlyos következményei lehetnek: károsodhat a motor.

Fontos: a vezérműszíj és az ékszíj nem ugyanaz; nehogy előbbinek a cseréjéről azért ne gondoskodjunk, mert azt hittük, hogy az utóbbival azt is letudtuk.

Ha a csere kimarad, akkor az egyik leggyakoribb probléma a hengerfejben dolgozó dugattyú elgörbülése lehet, ami elég elrettentő dolog azoknak, akik tudják, hogy a hengerfej felújítása annak minden járulékos költségével (vagy akár a hengerfej komplett cseréjével) igen komoly vagyonokba kerül.

Ha megkérjük, a szervizek is ellenőrzik a vezérműszíj állapotát, és megvizsgálják, hogy az sérült-e, került-e rá olaj vagy más szennyeződés, illetve láthatók-e repedések a szíj fogárkaiban.

Gyertya

Szerencsére a fentebbi, csere nélkül tragikus következményekkel járó alkatrészek után egy kicsit békésebb vízre evezhetünk, mégpedig a gyújtógyertyák világába.

A gyertya cseréje a benzines autóknál fontos, mivel ez az alkatrész kiemelt szerepet kap abban, hogy az összesűrített benzingőzt a megfelelő ütemben beindítsa (lényegében berobbantsa).

Ennek segítségével indul be az autónk, tehát ha a motor - bármennyire is szeretnénk, bármennyire is forgatjuk a kulcsot - nem indul be, akkor nagy a valószínűsége, hogy a hiba ennél az alkatrésznél keresendő.

Cseréje általában két szervizperiódus után, vagyis cirka 30 ezer kilométer megtétele után válik szükségessé. Ha elmulasztjuk? Nos, akkor nem kocsikázunk. Ennyire egyszerű.

A karbantartás

Nem részei a „kötelező csereperiódusoknak”, viszont érdemes szót ejteni a minden autónál fontos szerepet kapó karbantartásokról.

Arról, a fentebb már pedzegetett tényről, hogy sose felejtsünk el gondoskodni az eszközről, ami eljuttat minket A-ból B-be.

Mert nemcsak azokra a dolgokra kell odafigyelni, amiknek cseréjéről az autósiskolákban is tanultunk. Legalább ennyire fontos, hogy az egyéb, működésért és biztonságért felelős alkatrészek állapotát is pontosan ismerjük, és ha szükséges, akkor cseréljük azokat.

Mi az, amire ügyelnünk kell? Mi az, amit célszerű gyakran ellenőriztetni autónknál? A teljesség igénye nélkül:

·      Lengéscsillapító,

·      Klímaberendezés,

·      Kipufogórendszer,

·      Világítás,

·      Fékek,

·      Hűtőfolyadék, fékfolyadék, szűrők,

·      Akkumulátor,

·      Szélvédők, ablaktörlő lapátok.

csereperiódusalkatrészekmegbízhatóságidőzítés
Back to Blog