BLOG

Baleset

5 baleset, amit a rossz minőségű alkatrészek okoznak

January 23, 20235 min read

Bevezető

Egy autó fenntartása meglehetősen költséges mulatság. Ott a biztosítás, a tankolás, a rendszeres szervizeltetés, és azok a nem várt események, amik szintén viszik a pénzt. Talán ezért is van nagy piacuk az olcsó alkatrészeknek, amikkel jelentősebb összegeket lehet ugyan spórolni, de amik meglehetősen veszélyesek is lehetnek.

Baleset

Sok az olcsó, de rossz minőségű alkatrész

Még 2014-ben végzett a Nemzeti Közlekedési Hatóság Közúti Gépjármű-közlekedési Hivatala a fogyasztóvédelem bevonásával közös ellenőrzést az alkatrészeket árusító boltokban és benzinkutakon, ahol az alkatrészek eredetén kívül bizonyos esetekben a minőséget is vizsgálták.

Azt találták, hogy a majdnem 22.000 ellenőrzött alkatrész között rengeteg volt a jelöletlen darab – azaz nem lehetett tudni, hogy honnan is származik –, illetve az alkatrészek közel 13%-nál akadtak valamilyen problémára, amikből legtöbbször a minőség volt kifogásolható.

Ha belegondolunk, akkor ez a 13% meglehetősen elrettentő arány, vagyis szinte biztosra vehető, hogy előbb-utóbb mindenki belefut egy-egy silányabb kivitelezésű termékbe, aminek viszont komolyabb következményei is lehetnek.

Jó esetben csak előbb kell cserélni az idő előtt tönkrement alkatrészt, rosszabb esetben viszont akár balesethez is vezethetnek. Éppen ezért lényeges, hogy az alkatrészt minden esetben megbízható forrásból szerezd be, és legyen gyanús, amikor egy alkatrész túl olcsó, mert ott valószínűleg komoly gondok lehetnek a minőséggel.

Gyári vagy utángyártott?

Ez a kérdés szinte mindenkiben felmerül, és nem is lehet megválaszolni. Hiszen a gyártók nyilván a saját alkatrészeiket propagálják, és az utángyártottat az ördögtől valónak állítják be, pedig a gyári alkatrészek között ugyanúgy megtalálhatóak a silányabbak – különben soha nem mennének tönkre –, mint ahogy az utángyártott alkatrészek is lehetnek kiválóak.

Már csak azért is, mert a két kategóriát gyakran ugyanaz az alkatrészgyártó cég állítja elő, csak más márkajelzéssel. Persze, az árban jelentkező különbség igen vonzó lehet, de mivel az utasok biztonsága forog kockán, érdemes körültekintően választani a széles kínálatból.

És még valami: az igazi problémát nem is maga az utángyártás okozza, hanem a hamis, valóban hitvány alkatrészek, amiket érdemes messziről elkerülni! Ezeknél ugyanis már az alapanyagokkal gond van, mert ezen is spórolnak, az előállítás körülményeiről, illetve a ma már joggal elvárt minőségellenőrzésről, azaz annak a hiányáról nem is beszélve.

Mindezek tükrében lássunk néhány olyan esetet, amikor a rosszabb kivitelezésű alkatrésznek köze lehet a balesethez, illetve balesetveszélyes lehet.

A rossz minőségű autógumi veszélyei

Bár az autógumi nem tartozik azon alkatrészek sorába, amikről fentebb szó esett, de nem árt tudni, hogy az olcsóval itt sem járunk jól. Márpedig elég sokat lehet spórolni azzal, ha nem a legdrágábbat vesszük meg, hanem valamelyik kínai csodát, vagy az oly csábító használt abroncsok között nézünk szét.

Egy kopott gumi, aminek a profilmélysége az előírt szint alá csökkent – ami mellesleg 1,6 milliméter a teljes futófelületen –, megnövelheti a féktávolságot, illetve ronthatja a kocsi kormányozhatóságát is, ami egy kiélezett közlekedési helyzetben sorsdöntő is lehet. Ezért a használt gumik esetén érdemes alaposabban megvizsgálni a kiszemelt darabokat, és nem elsősorban az ár alapján dönteni.

Az olcsó abroncsok esetén pedig az lehet a kockázat, hogy a gumi összetétele nem megfelelő, nem jó a keverék, ezért gyorsabban kopik, a kopott gumi tapadása pedig nem megfelelő, vagy például téli gumik esetén a lamelláknál lép fel probléma.

A silány gumiabroncsok miatt nem ritkák az ütközések a megnövekedett fékút miatt, illetve azért, mert az autó kevésbé jól irányítható, ezért nem szabad félvállról venni sem a cseréjét, sem azt, hogy minőségi darabot válasszunk.

Fék nélkül nem megy…

Talán a legelső és legfontosabb dolog, ami mindenkinek eszébe jut, amikor az autó és a balesetek kerülnek szóba, az a fék. Fék nélkül, illetve hibás, rosszul működő fékkel a balesetek megelőzése is lehetetlen.

A fék nem egyetlen alkatrész – egy összetett, bonyolult rendszer, amiben számos elem található. Ezek az alkatrészek (a fékdobok, a fékbetétek, a féktárcsák vagy a fékpofák) egyenként is komoly gondokat okozhatnak. A legnagyobb problémát ezen alkatrészek esetén a kopás jelenti, ezért már az apróbb jelekre is figyelni kell, mert különben csökken a fékhatás, sőt, extrém esetben az is előfordulhat, hogy kiesik a fékbetét, és az egész fék megadja magát.

Nem is kérdés, hogy egy silány alkatrész nem lesz olyan tartós, mint a jó minőségű társai, mert egyrészt gyorsabban kophat, de más fizikai sérülések is keletkezhetnek rajta, ami szintén növeli a balesetek – ütközések, koccanások – kockázatát.

A fék alapvető szerepe a balesetek megelőzésében tehát vitathatatlan, ha pedig rosszul működik, akkor annak a következményeit nem kell ecsetelni.

A blokkolásgátló meghibásodásának következményei

Az ABS (Anti-Lock Braking System), azaz a blokkolásgátló feladata nem a fékút csökkentése, azt ugyanis nem rövidíti le. Az ABS az autó kormányozhatóságát javítja azáltal, hogy hagyja a kerekeket akkor is forogni, amikor tövig nyomjuk a féket.

Ezenkívül akkor is jó hasznát veszed, amikor például az autód egyik oldala már letért az aszfaltról, és az árokparton halad, ahol eltérő a tapadás. Az alkatrész ilyenkor azt akadályozza meg, hogy megpördüljön az autó.

Egy olcsó ABS alkatrésszel tehát sokat kockáztatsz – nem kevesebbet, mint azt, hogy az autód kormányozhatatlanná válik, vagy azt, hogy megpördül, ezért érdemes  jó minőséget választani.

A felfüggesztés okozta balesetek lehetősége

A felfüggesztés feladata, hogy az abroncsokat az úttesten tartsa, így az autó stabilan halad, valamint jól kormányozható. Azaz, ha a felfüggesztés nem működik megfelelő módon, akkor szinte lehetetlen kikerülni az előtted felbukkanó akadályokat, és nem tudod a járművet megfelelően kormányozni.

A felfüggesztés szintén több egységből áll: a lengőkarból, a lengéscsillapítóból, az alvázból és a kormányműből, így itt is sok a hibalehetőség. Érdemes még a rugókról is pár szót ejteni, amik szintén fontos alkotói a felfüggesztésnek – ha nem megfelelő az állapota vagy a minősége, akkor ronthat az autó stabilitásán, ami ugyancsak okozhat balesetet.

Amikor a kormánymű elszabadul

Ha a kormány nem engedelmeskedik a sofőrnek, akkor bizony nem sokat lehet tenni, az autó ugyanis önálló életre kel, és megy, amerre gondolja. Ezt az élményt nyilván senki nem szeretné megtapasztalni, ezért itt sem engedhető meg a spórolás.

Még akkor sem, ha a kormány valójában nem egy bonyolult szerkezet – egymásba illeszkedő fogaskerekek, ha nagyon le akarjuk egyszerűsíteni, amik arra fordítják a kerekeket, amerre a kormányt tekerjük. Ehhez általában még egy rásegítő is társul, egy kis villanymotor, vagy más megoldások.

A kormánynál azért fontos a minőségi alkatrészek használata, mert nagy sebesség esetén még a legkisebb, néhány fokos kilengés is pillanatok alatt tragédiába csaphat át.

A fenti balesetek egy része megelőzhető, illetve csökkenthető a kockázatuk a kiváló minőségű alkatrészekkel, ezért nem lehet kellően hangsúlyozni, hogy nem érdemes spórolni rajtuk, mert nagy lehet a garasoskodás ára.

rossz minőségű alkatrészekbalesetekautóbiztonságalkatrészhibabalesetmegelőzés
Back to Blog